Guvernul a oficializat recent, printr-o ordonanță de urgență, trei măsuri importante pentru operatorii economici care folosesc case de marcat. Astfel, sancțiunea pentru neintroducerea codului QR pe bonul fiscal a fost suspendată, iar pentru proprietarii de automate comerciale care necesită case de marcat au fost stabilite noi facilități.
Ordonanța de Urgență nr. 125/2024, publicată în Monitorul Oficial și în vigoare de la 25 octombrie 2024, aduce modificări în privința obligațiilor legate de casele de marcat pentru comercianți și prestatori de servicii.
Conform art. I, stațiile de încărcare pentru vehicule electrice au fost adăugate pe lista excepțiilor de la obligativitatea caselor de marcat, în cazul în care plata se realizează exclusiv prin carduri bancare sau aplicații electronice de tip portofel electronic. Excluderea a fost solicitată de Asociația de Mobilitate Electrică din România și se justifică prin faptul că aceste operațiuni sunt trasabile prin plăți electronice, iar clienților li se emit facturi simplificate. Totodată, din punct de vedere tehnic, instalarea caselor de marcat în aceste stații nu este posibilă în prezent.
Cea mai semnificativă modificare ne este prezentată la art. II, aceasta vizează obligația recent introdusă de a include pe bon informații esențiale, precum data și ora emiterii, numărul de identificare al bonului și seria fiscală a aparatului, sub formă de cod QR. În urma consultărilor cu mediul de afaceri, autoritățile au constatat că implementarea este dificilă și au decis suspendarea sancțiunilor, în valoare de 2.000–4.000 lei, până la 1 septembrie 2025, pentru operatorii economici care nu pot încă integra codul QR pe bonul fiscal.
Art. III specifică ca, operatorii care se află în proces de echipare a automatelor comerciale cu case de marcat nu vor fi sancționați în cazul unui control fiscal, evitând astfel amenzi între 8.000 și 10.000 lei, confiscarea sumelor nejustificate și suspendarea activității până la finalizarea dotării și plata amenzii. Măsura este aplicabilă operatorilor economici care, la data controlului, au deja contracte încheiate cu distribuitori autorizați pentru achiziționarea caselor de marcat, cu termen de livrare și instalare până la 31 decembrie 2024. Solicitarea a fost formulată de Patronatul Român al Industriei de Vending, invocând dificultăți tehnice care au împiedicat dotarea a peste 100.000 de automate comerciale până la 1 octombrie 2024. Totuși, operatorii care nu au inițiat niciun demers de dotare pot fi sancționați în cazul unui control.